Skip To Content
BuzzFeed News Home Reporting To You

The International Business Times India Has Been Caught Using Deceptive Ad Practices Yet Again

IBT India says it fired the employee responsible, but denies it committed ad fraud.

Posted on October 4, 2019, at 1:24 p.m. ET

IBT India

The Indian edition of the International Business Times has been caught using deceptive ad practices to inflate views, marking the third time the site has been called out for this kind of activity.

IBT India’s site used a combination of methods, including bot-like behavior on its pages, to artificially increase the number of pages and ads being loaded. This in turn inflated traffic and ad revenue. After being contacted by BuzzFeed News and provided video evidence of the activity, Chandra Mohan, cofounder and managing director of IBT India, said he was “surprised” by the behavior and blamed it on a rogue employee, who has now been fired.

“Unfortunately, the internal investigation revealed that a new employee in the team, to boost his performance metrics, employed shortcut methods to reach monthly targets,” Mohan said in a message sent via LinkedIn. “This was done without any knowledge of the immediate managers. We are grateful to you for having identified this and have taken serious disciplinary action and terminated the said erring member of the AdOps team.”

Yet in spite of firing someone, Mohan declined to describe the activity on his site as ad fraud or invalid traffic, the industry term for behavior that does not meet the standard of human activity an advertiser should pay for.

“I’m not agreeing it’s invalid traffic,” he said.

Mohan said the employee was fired because he “has done [a] mistake against [the] company and without informing his immediate managers.” Yet Mohan also pledged that IBT India will not continue with the traffic and ad activity in question.

Digital media metrics firm DoubleVerify told BuzzFeed News last year that it classified IBT India, and some of its sister sites, “as having fraud or sophisticated invalid traffic,” after a detailed investigation.

IBT Media Pvt Ltd is the Indian licensee of the IBT brand and is operated separately from IBT Media, according to the New York–based media company. In a statement to BuzzFeed News, IBT Media said it was launching an internal investigation into its Indian partner.

“IBT Media Inc. is greatly concerned by these allegations. Licensees are expected to abide by industry-standard best practices and uphold the brand’s values and reputation. Therefore, IBT Media Inc. is placing the licensee immediately under review as it conducts an internal investigation into these allegations,” the statement said.

How it worked

Here’s what IBT India was doing. Oddly enough, the suspicious activity started when a user visited the website of conservative newspaper the Washington Examiner. If the user declined to receive web notifications from the site, a small blank browser window popped up in the right-hand corner of their screen. This window would then load a website if the user closed their browser tab with the Examiner in it.

None of that is fraudulent, and it occurs because the Examiner works with AdSupply, an ad network that specializes in these so-called popunder windows. (The Examiner did not reply to an emailed request for comment.)

AdSupply pays the Examiner to open the new browser window and then resells that space to others. IBT India, or an entity affiliated with it, was paying to be placed in the popunder window on the Examiner. But instead of simply loading its site in the hope a user would see it and perhaps click on a link, IBT India kicked off a series of events that rendered the traffic as highly suspicious and problematic.

As shown in the below gif, the expanded popunder window redirects between multiple domains before landing on a final IBT India story. This disguises that the traffic originated from a paid source, AdSupply. Then, once the IBT page is fully loaded, it begins to automatically scroll down in order to mimic human behavior and display more ads.

BuzzFeed News

“Some things are outright fraud, like deliberately altering viewability measurements, tricking fraud detection by making fake page scrolling and mouse movements, and using bot traffic to inflate ad revenue,” said Augustine Fou, an independent ad fraud researcher who reviewed the behavior on IBT India pages. “Other things fall into a gray area, like how often should a site refresh the page to load more ads, or refresh the ad slots to load more ads?”

A history of deceptive practices

This latest incident of deceptive ad practices at IBT India, which was first exposed in a post on Reddit, follows a string of similar revelations that implicated other IBT properties, including its flagship American site.

BuzzFeed News reported in 2018 that IBT India, as well as its sister editions in the US, UK, and Singapore, were committing ad fraud. (The company denied it.) At the time, DoubleVerify, a digital media measurement company, classified those sites “as having fraud or sophisticated invalid traffic,” and a separate investigation by ad fraud researchers at Social Puncher also documented ad fraud by IBTimes.com, the US site.

BuzzFeed News then reported that IBT India, Singapore, and UK all contained malicious code that experts said could be used to commit ad fraud.

At the time of these revelations in 2018, IBT was part of Newsweek Media Group, a New York company that also owned the iconic magazine of the same name. In the wake of BuzzFeed News’ reporting on ad fraud, as well as allegations of sexual harassment against its chief content officer, the suspicious firing of top journalists, and a financial fraud investigation by the Manhattan Attorney General’s office, the company’s chairman, Etienne Uzac, and finance director stepped down. Uzac, IBT Media, and others were later indicted on 10 charges related to the alleged financial fraud. Their trial begins next year.

Roughly a year ago the company restructured and made IBT Media and Newsweek separate companies, with some overlapping shareholders. Uzac remains an owner of IBT Media.

Dev Pragad, the current CEO of Newsweek, was also for years a major shareholder of the Indian licensee of IBT. A spokesperson for him and IBT Media initially said Pragad had not been involved with the Indian company since 2012. After being provided financial records that showed he owned 50% of the company as recently as 2015, the spokesperson revised their statement.

“He was a passive shareholder. When IBT and Newsweek split in 2018, his relationship ended with all IBT entities in the U.S., U.K. and India,” they said.

ADVERTISEMENT